Stichting Voedseltuin De Pluimerije verbindt  

Gepubliceerd op: 1 juni 2026

Stichting Voedseltuin De Pluimerije verbindt  

Aan de Busselterweg in Darp vind je Stichting Voedseltuin De Pluimerije van Jan-Jaap en Marjolein Bakker. Op één hectare grond verbouwen vrijwilligers verse groenten, fruit en kruiden die gratis worden verstrekt aan minima en mensen die te maken hebben met psychische problematiek. Deelnemers worden actief betrokken bij het werk in de tuinen. Dit bevordert hun fysieke en mentale gezondheid, maar ook de sociale cohesie en de participatie in de maatschappij. “Het doel is niet zozeer groente telen, maar de verbinding met elkaar”, aldus Marjolein.  

Gezond voedsel voor iedereen 

Na inmiddels het vijfde teeltseizoen is er een vaste groep van vrijwilligers ontstaan, die een aantal ochtenden in de week bezig is in de tuinen. Elke vrijwilliger heeft zijn of haar eigen motivatie. Marjolein: “Sommigen komen om te aarden, sommigen om even een praatje te maken. Er komen mensen met een burn-out, mensen die eenzaam zijn of rondom de armoedegrens leven.” 

Een aantal teeltvakken op de tuinderij is ingericht als zelfoogsttuin voor minima. Daarnaast gaan er groenten en fruit naar lokale initiatieven zoals de Voedselbank. Hierdoor wordt gezond en duurzaam voedsel ook bereikbaar voor mensen met een kleine beurs. De Pluimerije is een hybride tuin, waarbij naast het sociale aspect ook een commerciële taak zit. Zo wordt er gewerkt met betaalde abonnementen en wordt er aan de lokale horeca geleverd. Daarnaast organiseren Jan-Jaap en Marjolein Groene Huiskamer-momenten, waarin wordt gewandeld of een appeltaart wordt gebakken.  

Veilige plek 

Emma is een sociale oogster op de Pluimerije. Ze vond het spannend om bij de voedseltuin aan te kloppen, maar heeft met veel vrijwilligers contact gekregen en eerlijk verteld dat ze het financieel niet breed heeft. Alleen al om dat te kunnen zeggen, gaf haar verlichting. Emma: “Als je weinig geld hebt, kun je nergens meer aan meedoen. Ik raakte in een isolement. De voedseltuin is een plek waar ik wel naartoe kan gaan. Ook als ik last heb van extreme angsten, is het een fijne, veilige plek. Dan kom ik hier en dan zakt het gevoel, omdat je bijvoorbeeld een gesprekje hebt over het weer. Ik ben dankbaar dat ik hier mag komen. Ik voel me gezien en voel me weer mens. Uiteindelijk is dit ook goedkoper voor de maatschappij, want het scheelt hulpverleningskosten. Anders had ik waarschijnlijk zorg nodig gehad. Hier kan ik mijn eigenwaarde behouden en dat is belangrijk.” 

‘Samen staan we sterk’  

Jan-Jaap en Marjolein werken veel samen met organisaties in de omgeving zoals de kerk en andere welzijnsorganisaties die vaak doorverwijzen naar de voedseltuin. “We gaan ervanuit dat als iemand zich aanmeldt, het echt nodig is. Alles gaat op basis van vertrouwen zodat mensen weer in hun eigen kracht komen te staan. Maar het is best lastig om minima te bereiken.” Subsidie van diverse instanties, zoals de provincie is hierbij volgens de eigenaar belangrijk. “Het zorgt voor continuïteit. We werken steeds meer samen met sociale kaart van gemeente Westerveld, zoals de sociale tandarts en de bieb. We willen steeds breder verbinding maken, want samen staan we sterker. Daarnaast hebben we veel plannen voor 2026: we willen een kas zodat we het teeltseizoen kunnen verlengen en we willen een educatietuin aanleggen. We ontvangen vaak basisschoolkinderen en dat willen we meer structureren door kant-en-klare programma’s voor scholen aan te bieden.”  

In Drenthe zijn nu vier voedseltuinen te vinden. In 2026 moeten er nog drie bijkomen. Jan-Jaap speelt hier een rol in door zijn kennis te delen. “Met dit stukje land kun je maar in zoveel monden voorzien. We hopen door samen te werken op een druppeleffect.”